deelnemers

inschrijven

winnaar 2017

Winnaars Juryprijs en Publieksprijs 2017

Winnaar Juryprijs FGNoviteitenprijs – WEPAPERCYCLE

Papier wordt sinds jaar en dag gerecycled. Maar eigen vertrouwelijke documenten en koffiebekers als grondstof  voor  zelf  te  gebruiken  hygiënepapier?  Dat  is  optimale  circulaire  economie!  Reisswolf  doet  dit  met  het  concept WEPAPERCYCLE en werd op woensdag 25 januari, tijdens de eerste dag van de vakbeurs Facilitair en Gebouwbeheer in Utrecht, uitgeroepen tot winnaar van de FGNoviteitenprijs 2017.

Tyron van Melsen, landelijk accountmanager bij Reisswolf,  toonde  zich  bijzonder  content  met  het  winnen  van  de  prijs.  „WEPAPERCYCLE  is  een  uniek  concept,  waarin  vertrouwelijke  gegevens  op  papier  en  koffiebekers worden gebruikt om hygiënepapier van te maken voor eigen gebruik. Dit draagt direct bij aan de realisatie van de MVO-doelstellingen en een beter milieu. Wij zijn uiteraard helemaal overtuigd van de kracht van dit concept  en  het  is  mooi  dat  de  jury  van  de  FGNoviteitenprijs dit nu beloont met deze erkenning.”

Volgens zijn collega Arie van Grunsven, die WEPAPERCYCLE aanmeldde als kandidaat voor de FGNoviteitenprijs, draait bij Reisswolf alles om zekerheid. „De gegevens - op papier of digitaal – blijven altijd vertrouwelijk. Het vernietigen gebeurt achter gesloten deuren en op een milieuvriendelijke manier. Papier dat in de containers  wordt  gedeponeerd,  komt  daarna  niet  meer  met  de  buitenlucht  en  mensenhanden  in  aanraking.  Hiermee garanderen wij een veilige verwerking van vertrouwelijke gegevens. De papiersnippers dienen als grondstof  bij  de  productie  van  Satino  Black  handdoek-  en  toiletpapier.  Onze  klanten  vormen  hiermee  hun  eigen  papierkringloop.”

Verantwoordelijkheid
Wat de jury van de FG Noviteitenprijs ook aansprak bij WEPAPERCYCLE,  is  het  feit  dat  klanten  en  medewerkers worden geïnformeerd over de milieu effecten van de  zogeheten  ‘papiercirkel(s)’.  Van  Malsen:  „Wij  zorgen voor het meest duurzame hygiënepapier ter wereld: Cradle to Cradle, CO2-neutraal, met Europees Ecolabel en FSC-recycled. We nemen onze verantwoordelijkheid voor  een  betere  wereld.  Daarom  sluiten  wij  met  onze  klanten een WEPAPERCYCLE-overeenkomst. We reiken een certificaat uit. Bovendien berekenen wij jaarlijks de bijdrage van onze klanten aan een duurzame samenleving.  Dit  kan  worden  gecommuniceerd  naar  iedereen  die dit belangrijk vindt.”

„Het concept is voor bedrijven vrij eenvoudig te implementeren”, benadrukt Van Grunsven. „Het vertrouwelijk  papier  wordt  beveiligd  ingezameld  en  volgens  de  strengste veiligheidsnormen vernietigd op één van de vier  gesloten  locaties  van  Reisswolf  in  Nederland.  De  kleine snippers papier worden in balen geperst en aangeleverd  bij  Van  Houtum  in  Swalmen.  Hier  wordt  het  papier  ingezet  als  grondstof  voor  het  hygiënepapier  dat  onder  de  naam  Satino  Black  door  Ological  wordt  aangeboden aan de klanten in Nederland.” Van Malsen vult hem aan: „Het gehele proces van inzameling, verwerking en uitlevering van producten vindt dus plaats in Nederland. Op deze manier is geen onnodig transport nodig.”

Samenwerking
Satino Black wordt uitsluitend met groene energie geproduceerd. Zo wordt bespaard op fossiele brandstof en wordt het papier CO2-neutraal geproduceerd. „En uiteindelijk wordt ook van de WEPAPERCYCLE koffie bekers weer op de meest milieuvriendelijke wijze hygienepapier gemaakt. We hebben op deze vakbeurs een samenwerking met onze ‘buurman’ Café Salento. Hij schenkt zijn koffie in onze bekers en wij hebben gratis een automaat op onze stand. En het mooie is dat hij op termijn in zijn eigen pantry op de zaak wellicht toiletpapier aantreft, dat is gemaakt van de door ons nu geleverde koffiebekers.”

Noviteitenplein
De FGNoviteitenprijs werd uitgereikt op het speciaal daarvoor  ingerichte  Noviteitenplein  .  Hier  kregen  de  kandidaten de ruimte en de mogelijkheid om zichzelf en – natuurlijk - hun product te presenteren. Het plein bestond uit de afbeeldingen van de ruim vijftig meedingende  noviteiten.  De  vijf  genomineerden  werden  er  extra  uitgelicht.  Naast  winnaar  WEPAPERCYCLE  waren  verder  genomineerd:  Intimus  FlashEx  van  Intimus International Netherlands, Umbrella van Palmberg Buroinrichtingen, Frederique’s Choice Footprint boeket en Cloud Garden. Gedurende de drie beursdagen  namen  veel  bezoekers  even  ‘de  afslag’  Noviteitenplein.

Winnaar Publieksprijs FGNoviteitenprijs - DEFIBRION
Veel van de bezoekers van het Noviteitenplein namen ook de moeite om zelf hun stem uit te brengen voor de publieksprijs. Via de bezoekers app was er de mogelijkheid om te stemmen. Door het scannen van de bezoekersbadge en vervolgens de QR-code op de betreffende poster van de noviteit, kon gemakkelijk een favoriet  worden  geselecteerd.  De  publieksprijs  werd  gewonnen door Deficare van Defibrion uit Groningen, dat een totaaloplossing biedt op het gebied van veiligheidsmiddelen.  Dat  betreft  niet  alleen  de  verzorging  van het materiaal maar ook de installatie, onderhoud en eventuele vervanging. Daarnaast worden medewerkers geschoold in het gebruik van de veiligheidsmiddelen zoals AED’s, brandblussers, evacuatiemiddelen en noodverlichting.

Inschrijvingen